Bendik Smedåsgjelten Qvam tildeles Egil Storbekkens Musikkpris 2024

Juryen for Egil Storbekkens musikkpris har i en pressemelding i dag meldt at Bendik Smedåsgjelten Qvam opprinnelig fra Fåset, nå bosatt på Røros er tildelt Egil Storbekkens Musikkpris 2024.

Folkemusikeren Bendik Smedåsgjelten Qvam. Foto - Klikk for stort bildeBendik S. Qvam Ola Vatn

Tynset kommune ved ordfører Merete Myhre Moen og kultursjef Bersvend Salbu gratulerer prisvinneren med denne nasjonale hedersbevisningen:
  -“Vi er stolte over at en tidligere Fåseting og Tynseting blir hedret på nasjonalt nivå for sitt arbeid innenfor folkemusikksjangeren både som musiker og instrumentmaker. Bendik viste tidlig hvilket talent han er, og mottok allerede i 2017 Tynset kommunes første utdelte Talent stipend for ungdom. Vi gratulerer Bendik stort med prisen og ønsker lykke til på hans vei videre!”

Bukkehornspiller Bendik S. Qvam. Foto - Klikk for stort bildeBendik S. Qvam Steinar Horten

Juryen for Egil Storbekkens Musikkpris sier følgende i sin begrunnelse:

Egil Storbekkens Musikkpris deles i år ut for 19. gang og går til musikeren og instrumentmakeren Bendik Smedåsgjelten Qvam

Egil Storbekkens Musikkpris er en nasjonal hedersbevisning og kan gis til kandidater fra hele landet. Prisen deles i år ut for 19. gang og er på 25 000 kroner samt et kunstverk.
Årets prisvinner er Bendik Smedåsgjelten Qvam.
Bendik Smedåsgjelten Qvam er 28 år gammel og kommer fra den lille grenda Fåset i Tynset. Han har blant annet musikalsk bakgrunn fra studier i populærmusikk ved Høyskolen Kristiania.
I dag er han bosatt på Røros.

Musikeren:
Bendiks hovedinstrumenter har vært trompet og gitar, men han trakterer også en rekke eldre folkemusikkinstrumenter på høyt nivå, først og fremst bukkehorn, lur og seljefløyte, og han er således litt av en multi-instrumentalist.
De senere årene er det spesielt Bendiks spill på bukkehorn som har gjort ham til en svært ettertraktet musiker, som både opptrer alene og i samspill med andre. Han har flere ganger vunnet klassen for eldre folkemusikkinstrumenter under Landskappleiken, det skjedde første gang på Røros i 2017, og i 2018 fikk han Fureprisen som ung og lovende folkemusiker, og han platedebuterte i 2020 med det spennende albumet Fark.
Som utøver står Bendik trygt plantet i folkemusikktradisjonene i Nord-Østerdalen. Hans hovedfokus har vært rettet mot slåttemusikken, og spesielt de rolige, vare slåttene man finner i dette distriktet. Det finnes relativt lite materiale spesielt for bukkehorn, og han har derfor bl.a. tatt i bruk vokal folkemusikk som kler bukkehornets klang og melankoli. Han bruker denne musikken både tradisjonelt og sammen med elementer hentet fra andre musikksjangre. I tillegg komponerer han selv musikk og arrangerer eldre folketoner på forskjellige og ofte nyskapende måter.

Instrumentmakeren:
Bendik ikke bare spiller på bukkehorn og andre eldre folkemusikkinstrumenter. Han lager også selv de instrumentene han spiller på, og har i tillegg produsert en god del bukkehorn og fløyter for salg de siste årene. På denne måten fyller han det store hullet og savnet etter instrumentmakeren Magnar Storbækken fra Tolga, som døde i 2022.
Til overmål har han nå tatt over Magnars verksted på Tolga. Der viderefører han det viktige håndverket med produksjon av eldre blåseinstrumenter i Magnars ånd. Bendiks virksomhet som instrumentmaker vil bety svært mye for regionen Nord-Østerdalen, men også for hele landet. Det er for tiden stor etterspørsel etter bukkehorn, og hvis denne særegne tradisjonen skal kunne føres videre, er vi helt avhengige av at det produseres nye og gode instrumenter. Nettopp derfor synes juryen at det var viktig og riktig å kunne gi årets pris til Bendik Smedåsgjelten Qvam. Det er både bemerkelsesverdig og beundringsverdig at en ung mann i 20-årene vil satse på et såpass smalt, men i nasjonal sammenheng svært viktig tradisjonshåndverk.

Prisen deles ut i Egil Storbekkens hjembygd, Tolga, den 28. juli kl. 19.00 i Tolga kulturhus - Vidarheim.
Det blir konserter med prisvinneren og med Einar Selvik (WARDRUNA) som fikk prisen i 2020.

Gå til pressemelding fra juryen for Egil Storbekkens Musikkpris (DOCX, 19 kB)