Går sammen for trivsel og trygghet for alle!

Liv Maren Mæhre Vold

I 30 år er det jobbet systematisk mot å bekjempe utenforskap og mobbing, aldri har mobbetallene vært høyere. Dette er noe vi som samfunn ikke kan sitte å se på. Når elevundersøkelsen for skoleåret 2023/24 ble tatt viste denne stor økning i mobbesaker her på Tynset, men også i Innlandet og på landsbasis er det en betydelig økning. Uavhengig om det er 1 eller 10 som føler seg mobbet skal dette tas på alvor.

Da skolen presenterte disse tallene for foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) ved Tynset ungdomsskole ble konklusjonen at vi ikke kan fortsette å se på at noen blir ekskludert fra fellesskapet og ikke gjøre noe, eller det vil si; det har blitt gjort mye, men det har ikke den effekten vi ønsker den skal ha. Alene klarer vi ikke å løse dette, hverken skole eller foreldre, her må det jobbes sammen!

Det ble i mars kalt inn til fellesmøte med alle FAU ledere og skoleledere(rektorene) ved Tynsetskolene, dvs. Fåset, Tylldalen og Kvikne samt Tynset barneskole og Tynset ungdomsskole, i tillegg til oppvekstsjef.  Det ble lagt frem problemstillinger som alle skolene og FAU-ledere ser kan være en utfordring i Tynsetsamfunnet, det være seg på skole, fritid og på fritidsaktivitet. Deriblant er språkbruk noe som går igjen uavhengig av alder. Digital mobbing, krenkelse og utestenging er også noe som sees i betydelig grad og som kan være vanskelig å avdekke, da det ofte skjer på fritid, men som ofte fører til at de som blir utsatt for dette, heller ikke har et godt psykososialt skolemiljø.

Med bakgrunn i dette har FAU i samarbeid med skole invitert mobbeombudet i Innlandet, som kommer til Tynset 29. august. På dette vil hele foreldregruppa i tynsetskolene få invitasjon til å delta. FAU-ledere oppfordrer til at alle møter minst en foresatt fra hver husstand, da temaer på dette møte vil bli grunnlaget for videre arbeid i de klassevise foreldremøtene utover høsten.  Vi FAU-ledere drister oss til å si at møte med mobbeombudet er obligatorisk, for uten oss foreldre i samarbeidet videre i dette arbeidet kommer vi ikke så mye lenger enn vi er i dag. Dette gjelder foreldremøter generelt, møt opp og vær delaktig i ditt barns liv. Å møte på foreldremøte kan også være en fin måte å bli kjent med andre foreldre i klassen til ditt barn, og vi vet at når vi kjenner hverandre og har et ansikt på hvem de andre er, er det også lettere å si fra om det er noe som ikke er greit. Også vil vi gjerne ha et samfunn som heier hverandre opp og fram, så bruk 5 min av tida di til å gi tilbakemelding om det skjer noe som er bra også!

Det ble i mai opprettet et samarbeid med frivilligheten i Tynset kommune, både kultur og idrett. En trener eller dirigent/instruktør har kanskje ikke handlingsplikt slik en lærer har, MEN vi kan alle være trygge voksenpersoner med trygge rammer som kan bidra positivt i barn og unges liv. Vi fyller alle ulike roller, og derfor er samspillet så viktig. Tanken ved å invitere frivilligheten til fellesmøte med skole og FAU-ledere er å vise at vi har samme ambisjoner og samme ønske for barna og unge i lokalsamfunnet vårt, og at alle skal være trygge på at den du samarbeider med gjør så godt de kan innafor de rammene de har.

Barnehagene er nå i juni koblet på dette arbeidet og er svært positive til å være med i samarbeid videre. Å jobbe med holdninger og respekt for hverandre må tidlig innarbeides og den største jobben tilhører selvfølgelig foreldre, men for mange er barnehage og skole en viktig ressurs i dette arbeidet, i tillegg til oss foreldre.

Til høsten vil det også bli samarbeid med elevrådene på de enkelte skolene. Vi må la barn og unge medvirke i utviklinga av et inkluderende oppvekst- og læringsmiljø, noen ganger kan barnet og unge være ekspertene i dette arbeidet.

Etter samarbeidsmøte med FAU, skole og frivilligheten ble det satt sammen ei arbeidsgruppe bestående FAU-lederne Vivian Halvorsen og Karin Brekken, Kultursjef Bersvend Salbu, Bredde- Og barneansvarlig TIF Gina Helstad og skoleledere Marte G. Vingelen og Stian Nystuen.

Arbeidsgruppas oppgave videre er å utarbeide noen felles retningslinjer som vi ønsker skal være en gjennomgående holdning til hvordan vi skal være mot hverandre i Tynsetsamfunnet.  Vi har valgt å kalle det Tynsetvettreglene. Disse vil vi presentere til høsten og  vi håper at det kommer innspill fra Tynsets befolkning. Vi kommer kanskje ikke fram til et svar med to streker under, men vi kan håpe på at alle har noen nye perspektiver og en ny giv til å fortsette arbeidet for trivsel og trygghet for alle. Vi ønsker oss engasjement!!

FAU-leder TUS, Karin Brekken