Ordfører Meretes ord om situasjonen i Ukraina.

Det er uvirkelig, trist og skremmende det som skjer nå i Ukraina. Jeg tror vi alle gjennom helga både på TV skjermen og Pc’en har vært vitne til hjerteskjærende bilder i forbindelse med Russlands krigshandlinger ovenfor Ukraina.

Norge bidrar nå med penger til humanitært arbeid og forsvarsutstyr til Ukraina. Samtidig planlegges det for å ta imot flyktninger også i Norge.

Jeg ønsker å signalisere hvor viktig det er at vi nå står sammen i solidaritet med Ukraina, men også det russiske folk som absolutt ikke ønsker denne krigen. Vi er alle mennesker, uavhengig av hvilken nasjonalitet vi tilhører, så ta godt vare på dem alle!

Jeg vil meddele at Tynset kommune absolutt er positive til å ta imot flyktninger som drives på flukt grunnet denne krigen. Vi har et moralsk ansvar og det føles godt å få hjelpe med det man kan. Så selvfølgelig skal vi stille opp!

Så vil jeg oppfordre alle til å snakke om den frykten mange nå kjenner på. Det er mange både barn og unge, som kjenner på reell frykt. Og da er det viktig å ikke brenne inne med alle bekymringene selv. Snakk om situasjonen og frykten og vær åpen ovenfor barna og fortell at det er helt normalt å være redd. Finn på hyggelige ting innimellom og ta litt pause fra nyhetene iblant.

Så kan vi ikke gjøre annet enn å vente i spenning å se hva som skjer videre. Vi må også forvente noe mer krevende tider i Norge fremover med høyere råvarepriser på mat, olje og gass for å nevne noe. Samtidig må staten og kommunene tenke og planlegge for ytterligere beredskap hvis enda verre ting skulle skje. Trøsten får være at de fleste av oss bekymrer seg unødig mye for scenarier som heldigvis aldri blir en realitet, men det er uansett viktig at man er forberedt og har tenkt igjennom alle scenarier.

Men som sagt, det som er viktig nå er at vi alle viser medmenneskelighet og solidaritet med alle de uskyldige som rammes hardt i denne krigen.

En hjertevarm hilsen fra ordfører Merete.