Pressemelding

Ungdom ruser seg, hva gjør vi?

En bekymret forelder stiller et åpent spørsmål i leserinnlegg i Arbeidets Rett 20.04.2023 i nettavisen. (24.04.2023 i papirutgaven)

Det er ikke noe enkelt svar på det. Utfordringen er sammensatt og ansvaret hviler på flere. Rusreformen vinkler et større ansvar på kommune og foreldre. Politiet har fortsatt en viktig rolle, og vi samarbeider tett med politiet, spesielt i det forebyggende arbeidet.

Tynset kommune er kjent med endringer i ungdomsmiljøet i forhold til rus og oppfatning av legalisering. Dette har vi erfart gjennom noen få konkrete saker, men mest gjennom rykter. Rykter er det som kjent svært vanskelig å arbeide konkret med.
Vi tar dette på alvor og jobber derfor med disse utfordringene på flere plan. Både på kort og lang sikt. På lang sikt er det informasjon og holdningsskapende arbeid som gjelder. Kommunen har også tett dialog med frivilligheten om møteplasser for barn og unge.  På kort sikt er vi bekymret for mai-dager og mange fridager.

Vi oppfordrer alle foreldre til å følge ekstra godt med. Vær nysgjerrig på hva ungdommen gjør på fritida. Snakk med dem. Bry dere!

Har du bekymringer eller informasjon du vil dele?

Ta gjerne kontakt med:

Helse v/ Toril Nyhus, tlf. 90100119

Oppvekst v/ Bent Kvisle, tlf. 90934774

Samhandlingsteam barn/unge v /leder Hege Hoel, tlf. 95480117

Tynset politistasjon, tlf. 62567700 dagtid, tlf. 02800 kveld

Det er også nyttig informasjon å hente på nettsiden rusinfo.no