Tv-aksjonen 2024 - Sammen for små helter

Plakat Tv-aksjonen 2024. Illustrasjon - Klikk for stort bilde

Tv-aksjonen fyller i år 50 år, og midlene fra årets Tv-aksjon går til Barnekreftforeningen.

Barnekreftforeningen skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo, og her kan barn med alvorlig sykdom og familien deres bo sammen mens barnet får behandling. Slik blir både barnet med alvorlig sykdom og søsken inkludert, sett og ivaretatt, og familien kan skape gode stunder i en vond tid.

Årets Tv-aksjon går av stabelen søndag 20. oktober og Tynset kommune er godt i gang med planlegging for gjennomføring av årets aksjon. Vi gjentar suksessen fra i fjor med digital bøsse med vippsnummer som er registrert på Tynset kommunes samlede sum, som gis til aksjonen.
I år som i fjor vil det ikke bli bøssebærere som kommer på døra, men vippsnummeret er allerede åpnet og kan benyttes helt frem til aksjonsdagen.
Det vil stå en bøsse på servicetorget der det blir muligheter å gi for deg som ikke har vipps.

Kommunekomiteen for Tv-aksjonen 2024 i Tynset kommune. Foto - Klikk for stort bildeKommunekomiteen for årets Tv-aksjon, fra v: kultursjef Bersvend Salbu, konsulent Helene Lund Volden, varaordfører Tone Hagen, assisterende rektor Mari H. Sandberg og næringssjef Dag Nyeggen. Tynset kommune

Det planlegges flere aktiviteter i forbindelse med aksjonen, med blant annet undervisningsopplegg på alle skolene, suksessen med næringslivsstafetten gjentas, og kulturavdelingen vil ha åpent kulturhus og kulturkafe på selve aksjonsdagen søndag 20. oktober med underholdning og salg av mat og drikke der inntektene går til Tv-aksjonen.

Følg med på vår hjemmeside og Facebookside, her vil kommunekomitéen informere underveis om hva som skal skje når,  og hvor du kan gi penger eller vipse.

Annenhver dag får et barn i Norge kreft, og hver uke blir 10 barn født med hjertefeil. Når et barn blir alvorlig sykt, rammes hele familien. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling, og familien blir splittet i lange perioder. Og nettopp derfor er etableringen av familiehusene rundt de fire store universitetssykehusene også viktig for alle som bor utover i distriktene.
Familiene unngår å bli splittet, kan finne ro og får mulighet til å skape et hjem hjemmefra. De kan støtte hverandre gjennom livets vondeste periode og få etterlengtede pauser fra sykehusets alvorstunge korridorer.

Gå til Barnekreftforeningen - Sammen for små helter

Gå til Tv-aksjonen - Sammen for små helter