Vitensenteret Innlandet på besøk på Tynset

Tynset kommune har inngått en samarbeidsavtale med Vitensenteret Innlandet på Gjøvik. Avtalen forplikter senteret å komme på besøk til skoler og barnehager i kommunen vår 1-2 ganger i året.
Det samarbeides om opplegg innen realfag og teknologi. Elevene tar del i opplegg innen matematikk, naturfag og teknologi. Lærere kurses i programmering.
Årets besøk ble utvidet til å vare ei hel uke. På programmet stod kurs for lærere i Super:bit/programmering,
besøk i realfagsnettverket med trening i bruk av Blue-bots og robotstyrte kuler, skolebesøk på Kvikne, Fåset og Kvikne skoler, og Tynset ungdomsskole med ulike pedagogiske opplegg.
Veldig populært blant elevene var Vitenshovet. Her ble det vist eksperimenter med smell og røyk basert på de 8 første grunnstoffene. Vitenshovet ble vist for barn i Tronstua, Skogstua, Haverslia og Lekestua barnehager, og for elevene på 8. trinn og Voksenopplæringa.